4 weken later.... - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Eline Gelder - WaarBenJij.nu 4 weken later.... - Reisverslag uit Port Shepstone, Zuid-Afrika van Eline Gelder - WaarBenJij.nu

4 weken later....

Blijf op de hoogte en volg Eline

09 November 2014 | Zuid-Afrika, Port Shepstone

Vandaag waren we zoals elke zondag van plan om naar de kerk in Paddock te gaan. Dus Amber en ik waren vol goede moed op tijd opgestaan en we zouden 10 min later vertrekken dan Fabienne die ook een huisje mee zou nemen naar de kerk. Wij konden niet meer in de auto erbij dus wij zouden met de oude VW Golf gaan. Maar op het moment dat wij weg wilden gaan was de auto met geen mogelijkheid te starten. De sleutel wilde niet omdraaien in het slot. Echt van alles geprobeerd maar hij ging het gewoon niet doen. Echt heel erg raar. En iedereen was al naar de kerk, wij waren de enige overgebleven dus er was niemand die ons kon helpen. Gelukkig is het vandaag super mooi weer en 26 graden dus zit ik nu buiten in het zonnetje en heb ik wat extra tijd om weer eens op mijn blog te schrijven.

Twee weken geleden kwam de directeur van de supermarkt Hoogvliet op bezoek bij Rehoboth. Hoogvliet heeft het nieuwe schoolgebouw wat dit jaar gebouwd is, gesponsord en op 24 okt was de officiële opening van de school. De school is echt heel mooi geworden. Er wordt op het moment les gegeven aan Grade 1,2,3( groep 3,4 en 5) en 4 kinderen van de Highschool krijgen er les. Verder hebben ze er een eigen bibliotheek en een computerroom met 6 computers.
Tijdens de officiële opening hebben de kinderen een aantal liederen gezongen en 6 van hen hebben een traditioneel Afrikaanse dans opgevoerd. Echt tof om te zien. De kinderen kunnen trouwens ook echt super goed zingen. Daar kunnen de kinderen in NL nog best wel wat van leren :). Aan het eind werd de school officieel geopend en deelden de mensen van Hoogvliet, oranje WK T-shirts uit aan alle kids. Het hele sportveld zag oranje:). Ook mochten ze grabbelen in een mand. Maar dat kunnen ze dus echt niet. Zomaar een kadootje kiezen zonder dat je het ziet. Je moet toch eigenlijk wel kunnen zien waaruit je kunt kiezen want anders weet je niet of het wel leuk is. Dus dat was een hele uitdaging om de kinderen te laten doen zonder te kijken.
Alles bij elkaar was het een zeer geslaagd feest en ik hoop dat ze nog veel kinderen kunnen gaan les geven op deze school want het is echt een goede school. Een aantal kinderen gaan ook naar “ gewone” scholen in Port Shepstone. Maar omdat er maar een beperkt percentage van Rehoboth daar heen mag van de goverment konden niet alle kinderen naar school en daarom hebben ze de school op Rehoboth geopend. De kinderen op de school in Port Shepstone dragen allemaal een uniform en hebben een hoop schoolspullen nodig. Het school jaar zit er nu bijna op want op 10 dec krijgen ze zomer vakantie. Maar volgend jaar hebben de kinderen allemaal nieuwe uniformen en schoolspullen nodig. En Rehoboth heeft helaas op het moment niet genoeg geld om dit allemaal voor hen te betalen. Dus ze zijn op zoek naar donateurs die hen daarbij willen helpen. Dus mocht je wat willen doen voor Rehoboth maar weet je niet goed wat dan zou je ze hiermee echt heel erg blij maken.
De website van Rehoboth is http://www.rehoboth.org.za/ .
De gegevens om geld over te maken zijn:
Stichting Themba(Zij zijn een stichting die Rehoboth helpt en het geld wat je hier naar overmaakt gaat allemaal rechtstreeks naar Rehoboth en Themba betaald dan de kosten die verbonden zijn aan het overmaken. Dus jouw geld gaat direct naar Rehoboth en wordt niet “verspild” bankkosten.)
Bankrekeningnr: 1290.55.069
Swiftnr: RABO NL 2U
IBANnr: NL 32 RABO 0 129055069
Note: onder vermelding van "Rehoboth Donatie schooluniform/ spullen"

Rehoboth heeft ook nog een eigen Facebookpagina mocht je daar in geïnteresseerd zijn. https://www.facebook.com/pages/Friends-of-Rehoboth-Childrens-Village-South-Africa/136864406364957?fref=ts
Oke to zo ver mijn promotie praatje ;P

De zaterdag na de opening zijn we met de vrijwilligers en de mensen van Hoogvliet, walvissen wezen spotten op de Oceaan. S morgens om half 7 stonden ze aan de deur dat als we mee wilden we 40 min hadden om ons klaar te maken. Dus wij daar heen met z’n alle. T was echt slecht weer maar dat maakte ons niet uit. We moesten allemaal een zwemvest aan en daarna gingen we in zo’n grote rubberen speedboot de zee op. Super hoge golven dat er waren dus het leek soms wel alsof we in een achtbaan zaten. Het was echt super vet. Het duurde even voordat we walvissen zagen maar op een gegeven moment vaarden we midden in een kudden walvissen en zagen we moeders met baby’s zwemmen. De baby’s alleen al zijn 10 meter lang en als ze volwassen zijn kunnen ze wel 30 tot 50 meter worden. Echt super groot! Ook zagen we een aantal keer een walvis uit het water springen. Met z’n hele lijf kwam hij boven de zee uit. Was echt geweldig om te zien. Ik wist wel dat er zulke beesten in de oceaan leven maar als je ze dan ziet in het echt is het toch wel heel vet en indrukwekkend.

Verder heb ik voor het eerst in mijn leven mijn auto moeten starten met startkabels :) Ik was namelijk met T naar het ziekenhuis in Durban voor haar volgende afspraak. En toen we aan het eind van de dag terug kwamen bij de auto, bleek dat ik de lichten vergeten was om uit te zetten. Echt zo ongelofelijk dom :P Het duurde volgens mij zo anderhalf uur voordat de auto het deed. Mijn startkabels werkten niet want er geen enkel lampje branden en de kickstart werkte ook niet. Gelukkig waren daar wel een aantal security mensen op de parkeerplaats dus die wilden wel helpen met hun kabels. Maar zij snapten in het begin niet dat je de automoter van hun auto aan moet hebben wil je mijn auto kunnen starten terwijl ik dat al 3 keer opperde. Dus nee toen ging ie het ook nog niet doen. Dus ik Alfons gebeld en die heeft mij helemaal uitgelegd hoe het moest en vervolgens heb ik het die twee mannen uit moeten leggen. En wat denk je…. Natuurlijk deed de auto het toen in 1x. :D Dus eindelijk konden wij naar huis. Dus waren we om 6 PM weer at home en we vertrokken om 5 AM dus dat was echt een lange dag maar ik heb wel veel geleerd

Ondertussen is de rest thuisgekomen van de kerk en gaan we zometeen heerlijk even naar het strand. Dus ik ga stoppen denk ik en heerlijk even genieten van dit mooie weer want helaas hebben we dat niet al te vaak.
Misschien dat ik nog 1x iets schrijf voordat ik terugkom en anders… see you in Holland :)

  • 09 November 2014 - 13:38

    Anita Verschoor:

    Heel leuk om te lezen Eline. Je zus Martine had t mij al in geuren en kleuren verteld. Geniet nog even van de laatste weekjes.

  • 11 December 2014 - 14:11

    Gert En Corry Zandbergen:

    Wat geweldig wat jullie doen, en wat eens zegen is Hoogvliet voor dit geweldige werk.
    Zelf bezoeken we sinds 2001 elk jaar de Southcoast Kwa Zulu Natal, waar we betrokken zijn bij verschillende projecten.
    Rehoboth is ons ook niet onbekend en we willen deze organisatie van harte aanbevelen voor vrijwilligers werk en sponsoring.

  • 11 December 2014 - 15:02

    Eline De Gelder:

    Beste Gert en Corry,
    Bedankt voor jullie reactie. Eerlijk gezegd weet ik niet wie jullie zijn;) maar dat maakt niet uit.
    Fantastisch dat jullie regelmatig naar de Southcoast gaan. Ze kunnen de steun daar zeker gebruiken.
    Ondertussen ben ik weer terug in nl maar ik heb echt een super tijd gehad bij Rehoboth en ben het dan ook zeker met jullie eens. Gods zegen voor jullie werk daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 21 Aug. 2014
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 3318

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 29 November 2014

Medisch vrijwilliger bij Rehoboth

Landen bezocht: